Missie en Visie

Op De Harlekijn geloven we dat:

Jij mag zijn zoals je bent,
om te worden wie je bent,
maar nog niet kunt zijn.
En je mag het worden
op jouw manier
en in jouw tijd.

Onze kernwaarden
Wie zijn wij?

De Harlekijn staat voor Eigenheid, Talenten ontplooien, Stralen en Verbondenheid!


 

Missie De Harlekijn
Wat is onze opdracht?

Op De Harlekijn geloven we dat alle kinderen een natuurlijke drang hebben tot leren en zelfontplooiing. Kinderen zijn nieuwsgierig en willen de wereld ontdekken. Elk kind ontwikkelt daarbij zijn of haar talenten en doet dat op een eigen manier. Het is ons streven alle kinderen op De Harlekijn te laten stralen. We dagen ze uit te laten zien wat ze kunnen en willen. 

We creëren een inspirerende en veilige leeromgeving waarin kinderen zich prettig én competent voelen. Dat zijn belangrijke voorwaarden om te kunnen leren en zich te ontwikkelen tot zelfbewuste en zelfstandige individuen die vol zelfvertrouwen hun weg kiezen. Vragen als “wie ben ik, waar ben ik goed in en wat wil ik daarmee bereiken? “ staan hierbij centraal. 

We vinden het belangrijk dat kinderen, leerkrachten en ouders van en met elkaar leren. De Harlekijn wil kinderen stimuleren zich te ontwikkelen tot creatieve wereldburgers die zich verbonden en verantwoordelijk voelen voor hun omgeving. 

De visie van de school
Waar gaan we voor?

Kinderen op De Harlekijn houden van uitdagingen, zijn ondernemend en geven niet snel op. Ze zijn betrokken, kennen hun talenten en uitdagingen en laten zien wat ze kunnen. 
Ze zetten de eerste stappen richting een toekomst die creativiteit, flexibiliteit en ondernemerschap  vraagt en waarbij ze moeten samenwerken en om kunnen gaan met veranderende omstandigheden.

Belangrijke voorwaarde voor het leren van kinderen is dat leerkrachten een professionele leergemeenschap vormen. Het verbeteren van het leren en de resultaten is een collectieve verantwoordelijkheid. Het team van De Harlekijn is samen bezig het onderwijs aan leerlingen en de resultaten te verbeteren.

We streven naar educatief partnerschap met ouders. Dat betekent een wederzijdse betrokkenheid van ouders en school om optimale omstandigheden te realiseren voor de ontwikkeling en het leren van kinderen, thuis en op school. Daartoe gaan we met elkaar in gesprek en werken we zoveel mogelijk samen.

Op basisschool De Harlekijn leren de kinderen om op een positieve, respectvolle manier met elkaar om te gaan en samen te werken. De school is een onderdeel van de samenleving en probeert kinderen zo goed mogelijk voor te bereiden op de samenleving en op hun toekomst. 

We bereiken dit door het realiseren van de volgende doelen:

1.    Goede samenwerking tussen kinderen, leerkrachten, ouders en andere partners.
Als professionele leergemeenschap is het samen leren structureel georganiseerd, is er veel onderling overleg, aandacht voor reflectie en onderzoek en voelen leerkrachten zich verantwoordelijk voor alle leerlingen.

2.    Een fijne, ontspannen en veilige sfeer in de klas. Kinderen voelen zich als een vis in het water, kunnen zichzelf zijn, staan open voor nieuwe uitdagingen en stralen levenslust uit. Dit welbevinden is, samen met betrokkenheid, de basis voor kinderen om te leren. 

3.    Een stevige basis op het gebied van taal en rekenen. Dat vraagt om goede instructie strategieën, 
het aanleren van taal en reken strategieën en het gezamenlijk analyseren en interpreteren van de voortgang en resultaten van leerlingen. 

4.    Het bieden van Passend onderwijs; iedereen doet mee en we sluiten niemand uit!
De belangrijkste vraag is niet “wat heeft dat kind”, maar “wat heeft dat kind nodig”?
We werken samen met onze partners om het onderwijs, met behulp van alle middelen en technologieën die ons ten dienste staan, zo in te richten dat ieder kind vorm kan geven aan zijn of haar eigen ontwikkeling op het eigen niveau.

5.    Onderwijs nog beter laten aansluiten bij de manier waarop kinderen leren door een effectieve inzet van ICT en het gebruik van moderne technologie. Werken met interactieve toepassingen die gepersonaliseerde leerroutes mogelijk maken. Kinderen maken eigen keuzes en volgen hun eigen leerweg. De leeromgeving maakt het mogelijk om samen te leren met diversiteit aan mensen vanuit verschillende disciplines.

6.    Leerlingen werken op hun eigen niveau en binnen hun eigen interesses. We vergroten het  leerrendement, de betrokkenheid en het enthousiasme. We werken thematisch en groep doorbrekend, zowel voor de voor de hoofdvakken (taal & rekenen) als de zaak- en cultuur- en techniekvakken.

7.    De doelen rond de  thema’s mens & samenleving, natuur & techniek en kunst & cultuur zijn bij uitstek geschikt om thematisch, integraal en in relatie met de praktijk aan te bieden. Op De Harlekijn streven we ernaar onderwijs en praktijk te verbinden en de werkelijkheid en leefwereld van kinderen mee te nemen in het onderwijsaanbod. We willen dat kinderen ervaring opdoen in verschillende situaties met thema’s en opdrachten die een beroep doen op hun creativiteit en verbeeldingskracht.   Kinderen leren op onze school ondernemen, onderzoeken en ontwerpen. Vanuit verwondering en nieuwsgierigheid gaan ze de wereld ontdekken en ervaren wat hun talenten zijn. Ze zoeken nieuwe kennis en oplossingen en leren essentiële  vaardigheden die nodig zijn in de wereld waarin ze opgroeien.

8.    Basisschool De Harlekijn is een katholieke school. Normen en waarden, geïnspireerd door het Christelijke geloof, worden als leidraad gehanteerd op onze school. We staan open voor kinderen en ouders met verschillende levensbeschouwelijke achtergronden. Wij gaan er wel vanuit dat iedereen die bij de school betrokken is, onze levensbeschouwing en de daarbij behorende gebruiken respecteert. We willen echter ook dat de kinderen kennis opdoen betreffende andere godsdiensten en de daarbij behorende gebruiken. We vinden het belangrijk dat kinderen ook leren omgaan met andere culturen en zich er een beeld van kunnen vormen.

9.    Burgerschap is sinds 2006 een belangrijke term in het onderwijs. Als school zijn we dagelijks actief bezig rondom burgerschap; we stellen ons als doel de leerlingen te vormen tot betrokken burgers van onze samenleving.