De
Modules op Maat zijn een vast onderdeel van de basisondersteuning op de Harlekijn. De modules worden ingezet wanneer de reguliere begeleiding in de groep niet voldoende resultaat oplevert en de leerling meer op maat gemaakte hulp nodig heeft. Leerlingen krijgen dan extra, gedifferentieerde begeleiding op ondersteuningsniveau 1b.
Begeleiding
- De modules zijn bedoeld voor kinderen die, ondanks de ondersteuning die zij al in de klas ontvangen, merken dat ze nog extra hulp, uitdaging of werk nodig hebben om verder te groeien in hun ontwikkeling.
- De inzet van de modules gebeurt op verzoek van de leerkracht en in overleg met ouders.
- De modules kunnen zowel individueel als in kleine groepjes plaatsvinden.
Duur en inhoud modules
De geboden begeleiding is tijdelijk met als doel dat een leerling weer zo snel mogelijk mee kan doen met het aanbod in de eigen groep. De modules
Plusklas en
Levelwerk zijn langduriger van aard.
Het proces van 'leren leren' wordt uitgelegd aan de hand van modellen zoals de Leerkuil, de IJsberg en het Geitenpad. Het is belangrijk dat leerlingen begrijpen hoe hun hersenen werken om effectief te kunnen leren.
Module Concentratie
In deze module leren leerlingen hoe ze hun concentratie kunnen verbeteren. Ze krijgen technieken aangereikt om hun aandacht te richten op wat belangrijk is voor hun leren. De volgende onderdelen komen aan bod:
- Concentratieoefeningen: hoe je je aandacht bij het leren kunt houden.
- Motivatie: wat maakt leren interessant en hoe blijf je gemotiveerd?
- Focus en planningen: hoe je je werk kunt organiseren en plannen.
- Omgaan met faalangst: wat te doen als je bang bent om te falen.
- Welzijn en betrokkenheid: hoe je mentaal en fysiek in balans blijft tijdens het leren.
Deze module wordt gegeven door Caroline Bothof.
Deze module leert leerlingen hoe ze taken kunnen plannen en organiseren. Ze leren prioriteiten stellen en efficiënt omgaan met hun tijd. De focus ligt op:
- Actieve (zit)houding: het belang van een goede werkhouding.
- Taakplanning: stappen om een taak op de juiste manier aan te pakken.
- Zelfstandig werken: om leerlingen te helpen goed en zelfstandig te leren werken, worden methoden zoals de Meichenbaumtheorie en ‘Leren leren’ ingezet. Hierbij ligt de focus op het versterken van executieve vaardigheden met behulp van interventiekaarten.
Deze module wordt gegeven door Caroline Bothof.
In deze module leren leerlingen plannen en organiseren binnen hun eigen leerniveau. Ze werken met het 'Levelwerk', een speciaal programma dat hen uitdaagt om meer uit zichzelf te halen. De belangrijkste onderdelen zijn:
- Differentiatie: werken met leerstof die past bij het niveau en de interesse van de leerling.
- Uitdagingen: rekenen (b.v. Denken in getallen), taal (b.v. Spaans vanaf groep 6 periode 2) en lezen (b.v. Denkwerk) op een manier die de leerling uitdaagt.
- Motivatie en metacognitie: leren om je eigen leerproces te begrijpen en te sturen.
- Creatieve en sociale vaardigheden: naast vakkennis wordt er ook gewerkt aan sociale en emotionele ontwikkeling.
Deze module wordt gegeven door Caroline Bothof.
De Plusklas biedt leerlingen de kans om hun talenten verder te ontwikkelen. Hier ligt de nadruk op:
- Denkvaardigheden: leerlingen ontwikkelen drie soorten denken: analytisch (problemen logisch oplossen), praktisch (toepassen in de praktijk) en creatief (originele ideeën bedenken). Daarnaast leren ze vragen bedenken en stellen, nadenken op verschillende niveaus volgens Bloom’s taxonomie en een stappenplan voor ontwerpen en onderzoeken volgen.
- Zelfsturing: leren verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leerproces en het toepassen van executieve functies en 21st century skills.
- ICT-vaardigheden: het leren gebruiken van technologie voor presentaties en andere leeractiviteiten.
- Mindmappen en leerstructuur: het gebruik van mindmaps om efficiënter en gemotiveerder te leren.
Deze module wordt gegeven door Caroline Bothof (groep 2-6) en Thijs van Weert (groep 7-8).
Deze module is speciaal voor leerlingen die de Nederlandse taal (nog) niet goed beheersen. De focus ligt op:
- Uitbreiden van de woordenschat.
- Verbeteren van taal- en spreekvaardigheid.
Ondersteuning door leerkracht, onderwijsassistent onder begeleiding van onze NT2 specialist Sanne Verhagen-Voets.